Camerun 2012 (1): Una amiga de portada

Portada72

Douala, Camerun, 24.4.2012.- Una bona notícia i una gerra d’aigua freda el dia de la meva arribada a Camerun, avui, just l’endemà de Sant Jordi. La mala notícia ha estat la derrota del Barça davant del Chelsea, partit que hem seguit a l’hotel Foyer du Marin de Douala, on hem hagut d’aguantar els crits d’algun hoste anglès.

No sóc gaire futboler però a l’Àfrica sempre és més emocionant celebrar les victòries blaugranes. N’he viscut al mateix Camerun quan el camerunès “Papa” Eto’o encara jugava al Barça i al seu país trobaves club de fans seus als xiringuitos més remots. I l’any passat a Malabo, la capital guineana, que també va ser una festa al carrer.

Ara no he pogut iniciar el viatge amb un passi a la final de la Champions però la Melanie i la seva germana Linda, que han vingut a veure el partit amb nosaltres amb una amiga seva, m’han alegrat la nit amb la notícia que una fotografia meva va triomfar i -més important encara- va fer triomfar la Linda com a model de passarel·la.

Cal remuntar-se tres anys enrere, al 2009, per reprendre la història. Aleshores vaig compartir amb la seva família uns dies de la meva primera visita al Camerun. Els seus encantadors pares Madeleine i Donato, i els seus germans Landry, Peerese i Marcel em van obrir les portes de la seva casa del barri de Mille 4 de Limbe, al litoral anglòfon del país. A més de donar-me una habitació i compartir el menjar amb ells, ens ho vam passar d’allò més bé sortint de marxa per Limbe, jugant a futbol a la platja i fent excursions.

En un dia de platja amb quasi tots els germans a Madison Park, al costat del “village” de Batoke, a pocs quilòmetres al nord en direcció a Idenau, li vaig fer unes fotos a la Linda, que aleshores tenia la visita del seu xicot francès. Un temps més tard, la Melanie presentaria un dels retrats d’aquell dia al càsting d’un concurs internacional de bellesa que s’havia de celebrar a Mombassa (Kenya) el 2011. Doncs bé, gràcies a la foto no li va caldre passar cap càsting i va ser seleccionada directament per al concurs, on per cert va ser l’única representant camerunesa tot i que la majoria de països africans presentaven diverses candidates.

M’ha alegrat molt saber-ho -li suggereixo concretar una comissió per la feina de fotògraf- i m’ha alegrat saber que la seva carrera de “manequin” (model) ha continuat avançant a bon ritme, aquí i a altres països africans.

Tant és així que el passat mes de març la Linda ha estat portada de la revista Brune (núm. 44) (http://www.brunemagazine.com), edició que es distribueix a França, Bèlgica, Suïssa, Canadà, Estats Units, Maroc, Tuníssia i l’Àfrica subsahariana.

A les pàgines interiors hi ha algunes fotos més de la sessió que li van fer al Bonapriso Center of the Arts de Douala, junt amb una altra model camerunesa, TIA. És la noia que ha vingut amb elles al Foyer du Marin, per cert. El reportatge es titula “Terres d’équateur” i serveix per presentar el treball de l’estil·lista Kreyann. Signa les excel·lents fotografies Alain Ngann Yonn. Felicitats!

Evidentment, m’encantaria guardar un exemplar de la revista. Però la Linda només en té un.

Quinze dies més tard, el 10 d’abril a quarts de 9 del matí, acabo d’arribar a l’aeroport Charles de Gaulle de París, on em dirigeixo amb els passatgers en trànsit a agafar el bus per la terminal 2F i prendre el vol de connexió a Barcelona. Els tres busos que arriben van tant plens que ningú pot pujar, i els minuts passen. Uns quants viatgers decidim sortir per dalt i caminar fins a la nostra porta d’embarcament.

Gràcies a aquest contratemps topo amb un quiosc i recordo que la revista Brune té edició francesa i, com que ha sortit el mes passat, ha de ser fàcil trobar-la. Efectivament! No recordava el nom de la revista però no ha estat difícil localitzar la mirada d’eben de la Linda entre totes les portades. Pago els 3 euros i me’n vaig amb la satisfacció i l’orgull a flor de pell, no només per tenir una amiga que és portada de revista sinó perquè m’agrada sentir que aquelles fotos, d’alguna manera, també són una mica meves.

P.S.1: A la tornada de Kribi l’últim dia abans d’agafar el vol a Douala de retorn a Barcelona, la Linda em deixa la clau de casa seva, al barri d’Akwa, mentre ella va a treballar, i em diu que, quan surti, la deixi a dins d’una vella nevera que, per alguna raó desconeguda, dorm al limb al portal. Aprofito per dutxar-me, descansar sota el ventilador (l’arribada a Douala per carretera ha estat estressant, com sempre) i preparar l’equipatge abans d’anar a l’aeroport.

Abans, però, anem a dinar amb uns amics a La Maison Blanche, un restaurant de referència a Douala: cuina tradicional  camerunesa (i europea) amb un ampli i ventilat menjador lluny del brogit urbà. La Linda no s’atipa gaire i em deixa anar: “Procuro menjar només dos cops al dia. Haig de perdre una mica més de pes”. No és pas el primer cop que sento a dir això a l’Àfrica, però em continua xocant…

P.S.2: A La Maison Blanche he aconseguit demanar allò que feia dies que no trobava: “cuscus de maïz” (no el cuscús marroquí sino fufú o pasta de blat de moro) amb salsa de “ngombo” (okra). Com mana la tradició camerunesa, l’he devorat amb la mà (prèviament rentada), no amb els coberts. Però m’he adonat que era l’únic blanc entre els clients del dia -tots ells elegants camerunesos en la pausa del migida de la seva feina a l’oficina- i també l’únic que menjava amb la mà… Àfrica, terra de contrastos!

 
© Text and Photos by Carles Cascón. WARNING: PUBLISHING IN PRINT OR DIGITAL MEDIA IS STRICTLY FORBIDDEN UNDER PENALTY OF LAW

Acerca de Carles Cascón

Periodista y fotógrafo de Sabadell (Barcelona)
Imagen | Esta entrada fue publicada en Àfrica, Camerun y etiquetada , , , , , . Guarda el enlace permanente.

Responder

